phone 09177932081

email info@ferdowssazeh.com

روشهای اجرای شبکه فاضلاب
    
تعداد بازدید: 7782
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
تاریخ درج خبر : 1397/3/10
روشهای اجرای شبکه فاضلاب

روشهای اجرای شبکه فاضلاب :
به طورکلی دو روش عمده برای نصب شبکه های فاضلاب در سطح شهر وجود دارد . روش اول که بسیار متداول می باشد روش ترانشه باز بوده و روش دوم روشهای بدون حفر ترانشه می باشد . یکی از روشهای اجرای شبکه بدون حفر ترانشه ، احداث نقب های سنتی بوده و روش دیگر استفاده از دستگاههای حفار میکروتونل و پایپ جکینگ است . استفاده از تجهیزات میکروتونلینگ و پایپ جکینگ دارای نکات برجسته ای بوده که عمده موارد آن به شرح زیر می باشد :
1-1- نداشتن مزاحمت ترافیکی در منطقه اجرای عملیات
2-1- نداشتن مزاحمت اجتماعی برای مردم و جلوگیری از ایجاد آلودگی های زیست محیطی و گردوخاک
3-1- امنیت کامل ترافیکی و مردمی در محدوده خیابانهای اجرای طرح ( در این روش بدلیل عدم حفاری ترانشه خطر سقوط اتومبیل ها و مردم به محل نصب لوله از بین رفته و ریزش خاک و دیواره های ترانشه و متعاقبأ تأسیسات شهری وجود ندارد .)
4-1- عدم تخریب آسفالت خیابانها و حفظ اموال عمومی
5-1- حفظ یکدستی و یکنواختی سطح آسفالت سواره روها و جلوگیری از آسیب به سیستم تعلیق و جلوبندی خودروها و حفظ سرمایه های ملی
6-1- برقراری و روانی امور جاری کسبه محلی و جلوگیری از ایجاد خسارت به کسب روزمره آنها
7-1- حفظ بافت طبیعی خاک به دلیل حفاری در ابعاد مورد نیاز لوله و جلوگیری ازنشستهای بعدی

دلایل انتخاب روش میکروتونلینگ و پایپ جکینگ :

خیابان شریعتی که با تعریض خیابان راه شاه قدیم احداث گردید ، دارای تأسیسات زیرزمینی بسیاری نظیر لوله های آب ، گاز و کابلهای مخابرات و برق و ... در دو سمت خود بوده و از طرفی شبکه قدیمی فاضلاب اصفهان بصورت مارپیچ در سطح این خیابان قرار گرفته است . جنس خاک این خیابان در سمت خیابان محتشم کاشانی ( دقیقی )رسی می باشد که با توجه به پر بودن شبکه فاضلاب قدیمی و عمر زیاد آن امکان نشست فاضلاب در بخش های مختلف وجود دارد .
عدم پایداری خاک رس در برابر جریان آب موجب ریزش آن و ایجاد مشکلات مختلف در زمان حفر ترانشه خواهد شد . همچنین وجود شبکه های فرعی که از کوچه های اطراف به کلکتور قدیمی راه شاه وارد شده اند ، در صورت حفر ترانشه ، موجب ایجاد مزاحمت زیاد در عملیات اجرایی شده و ترکیبی از روش ترانشه باز و نقب سنتی را الزامی می نمود که در این حالت نیز هنوز خطر ریزش و هزینه های سنگین چوب بست و حفاظت خاک را به مجریان تحمیل می نمود .از طرفی ترافیک سنگین منطقه و وجود چند تقاطع و بیمارستان و نیروی انتظامی و ... نیز پارامترهای مهم دیگری بودند که مانع جدی در مقابل روش ترانشه باز را ایجاد می نمودند. لذا با توجه به موارد فوق روش پایپ جکینگ و میکروتونلینگ برای این منطقه انتخاب گردید .
مشخصات فنی دستگاه موجود و روش اجرایی :
جهت اجرای این خط انتقال از یک دستگاه میکروتونل جلو باز (open face ) برای لولهای با قطریکهزار میلیمتر استفاده شده است.
این دستگاه با بهره گیری از مشاوره فنی و تکنولوژی مورد استفاده شرکت MTS آلمان و توسط کارشناسان ایرانی ساخته شده است. دستگاه از دو بخش Cutter sleeve وMachine pipe تهیه شده که این دو بخش با چهار جک هیدرولیک به یکدیگر متصل شده و عمل اصلاح مسیر و فرمان دادن به دستگاه توسط این جکها انجام می شود . تخلیه خاک حفاری شده از بخش حفار توسط یک دستگاه نوار نقاله و سپس توسط یک دستگاه واگن با سیستم تخلیه حلزونی انجام می گردد . این واگن مرتباً در بین ماشین حفار و شافت ارسال در حرکت می باشد . از دیگر اجزای ماشین حفار واحد پمپ هیدرولیک و شیرهای کنترل و فرمان آن می باشد .
کنترل مسیر توسط نور لیزر انجام شده و هرگونه انحراف در جهات مختلف به راحتی شناسایی شده و از آن جلوگیری به عمل می آید .
جهت جک کردن لوله ها از چهار دستگاه جک 250 تن هیدرولیک و جمعأ یک ایستگاه(Jacking station) جک هزار تنی استفاده می شود که البته فشار مورد نیاز جهت این پروژه خاص حداکثر 100 تن پیش بینی شده است . نیروی این چهار جک توسط یک صفحه فولادی توزیع فشار (Trust ring) به صورت یکنواخت به پشت لوله ها منتقل و توزیع می گردد . جهت صرفه جویی در طول شافت ارسال و همچنین کاهش هزینه ایستگاه جک ، کورس جکها 80 سانتیمتر بوده و توسط چند اسپیسر فضای مورد نیاز تأمین می گردد .

 

از   3   رای
5

نظرات


تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فردوس سازه فارس می باشد

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس